zaterdag 20 februari 2010

Namaste, India


Op donderdag nemen we de bus naar Chamundi Hill. Een bus met airco, hoe luxe! De rit door de bergen duurt een halfuur, weer met prachtig uitzicht over de vallei beneden. De tempel zelf valt wat tegen, veel mensen, die in een lange rij langs de hekken langs het beeld van de godin lopen voor een zegening. Buiten de tempel is het echter veel interessanter. Er zitten tientallen aapjes, die het gemunt hebben op het eten dat de bezoekers meegebracht hebben. Ook ik word aangevallen door een aapje, en laat van schrik mijn zakje met lassi vallen. Nog voordat het de grond raakt, zit de aap er al bij. We besluiten dit tafereel eens aan te zien. Een moederaap met baby aan haar buik rent in volle snelheid op een nietsvermoedende voorbijganger af, en voor de arme man het in de gaten heeft, heeft de aap zijn plastic tasje uit zijn hand gerukt, de inhoud ervan over het pad verspreidt en de banaan al half gepeld.

We nemen ook de trap naar Shiva's bull, een enorm standbeeld van een stier dat ongeveer halverwege de trappen staat.

's Middags gaan we naar de Devraja markt, waar ze vooral kruiden, groenten en bloemen verkopen. Ik heb nog nooit zoveel bananen bij elkaar gezien! Maar ze verkopen er ook olie en wierook, en raad eens? Ze spreken Nederlands! Ze hebben allemaal een schriftje waarin de klanten in hun eigen taal hun ervaring met de betreffende verkoper omschrijven. Allemaal fantastisch natuurlijk. Ik koop een flesje met 10ml lotusolie. Ruikt heerlijk! Bij wijze van korting krijg ik zelfgemaakte wierook, die naar kaneel ruikt. Ik koop ook nog een jurkje voor Marit, ik kan het toch niet laten. Daarna eten we bij een tentje dat in de Lonely Planet goed staat aangeschreven, en weer moet ik ze gelijk geven: het eten is heerlijk!

De volgende dag reizen we met de trein van Mysore naar Bangalore, een rit van 2,5 uur, die voorbij vliegt. Ik moet toegeven dat ik reizen per bus comfortabeler vind, in de trein kan ik niet echt een prettige positie vinden om te zitten. Het uitzicht vanuit de trein is daarentegen wel prachtig.

Nu dus in Bangalore. Grote stad, zoals er zovelen zijn. Teveel MacDonalds, Pizzahut en aanverwante ketens naar mijn zin. Maar gelukkig toch met een Indiaas sfeertje. Veel tweedehands boekwinkels, die ik nu, nadat ik 3 boeken gekocht heb, met mijn ogen dicht voorbij moet lopen. Teveel mooie boeken voor te weinig geld - dodelijke combinatie voor mij.

Vandaag nog een laatste dag in India, en dan weer op naar huis. Ik heb een prachtige tijd gehad, en genoten van alles wat het prachtige zuiden van India te bieden heeft!

Namaste, India (I salute the divine in you).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten